Even een mega-update - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Judith Schwieters - WaarBenJij.nu Even een mega-update - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Judith Schwieters - WaarBenJij.nu

Even een mega-update

Blijf op de hoogte en volg Judith

16 April 2016 | Zweden, Linköping

Hej alla!

Tot mijn grote schrik kwam ik erachter dat ik al anderhalve maand geen stukje meer heb geschreven. En wat kan er in anderhalve maand veel gebeuren!! Ik heb het maar even heel kort opgesomd, want als ik het niet kort zou doen zou ik echt een boek kunnen schrijven.

Allereerst ben ik van 10 t/m 13 maart (ja ik weet het; MAART) naar Stockholm geweest. Alleen. Doodeng maar superleuk. Als je alleen bent kan je echt zelf bepalen wat je wil doen. Wil je nog iets langer in bed blijven dan gepland? Wil je nu fika houden in plaats van over vijf minuten? Joh, helemaal prima. Vrijheid blijheid, zo zeggen ze dan maar. Ook ben ik naar het ABBA-museum geweest, zó leuk!! Tijdens het ontbijt in een ander hostel kwam een ik Nederlandse vrouw tegen. Hier heb ik de hele dag mee opgetrokken en de stad mee bekeken. Verrassend hoe open je bent als je alleen ergens zit, staat, wacht of loopt. Mensen spreken je zoveel makkelijker aan en beginnen dan ook echt hele gesprekken. (Zo was er een Noorse mevrouw (65+) in de tram die ineens ging vertellen dat ze een keer een vriendje uit Nederland had gehad; supergrappig.) Tijdens deze stedentrip heb ik ook geleerd om mensen om hulp te vragen. Waar ik normaal best eigenwijs ben en het allemaal zelf wil doen, weet ik nu dat lokale mensen veel beter weten waar dat ene leuke koffietentje zit in plaats van dat ik zelf op de kaart moet gaan zoeken. Ook foto’s laten maken door vreemden is best grappig. Eén keer was er een mevrouw zo enthousiast aan het foto’s maken, dat ze bijna op een professionele fotograve leek. 5 minuten en ongeveer 40 foto’s verder was het wel heel moeilijk kiezen welke nou de leukste was :’).

De week nadat ik van Stockholm terugkwam, stond vooral in het teken van feestjes. Eerst een paasfeest van de feestcommissie van Clara en Ivana (mijn peerstudenten) en de dag erna (!!) een feest met het thema ‘sportgala’. Ik heb de gekste dingen gezien, mensen in een badpak compleet met badmuts en mensen in een ski-outfit (Skibroek, dikke jas, muts en handschoenen); natuurlijk mét bijpassende ski’s en stokken. Ik kan me alleen maar indenken hoe warm de skiër het had. Hilarisch.

De week daarna was het alweer Pasen! De eerste keer in mijn hele leven dat ik Pasen niet thuis vierde. Raar en stom. Ik had het hier best moeilijk mee. Gelukkig was ik niet de enige, ik hoorde van veel meer internationale studenten dat ze in dat weekend het liefst gewoon alles in koffers wilden gooien en naar huis wilden gaan. Begrijpelijk, die gedachte ging namelijk ook door mijn hoofd. Maar dat heb ik niet gedaan. In plaats daarvan heb ik mezelf maar afgeleid met naar de sportschool gaan, een paasontbijt organiseren en ben ik naar kerk geweest op 1e paasdag. Dat laatste was heel gek, want de dingen ze zeiden en deden waren precies hetzelfde als in Nederland; alleen dan in het Zweeds. Ook het paasontbijt was leuk! Samen met 8 anderen hebben we van alles gemaakt (ik had appeltaart; goddelijk). Er was ook een Japans meisje bij, die wist niet wat zich overkwam!! Ze vieren namelijk geen Pasen in Japan en toen ik haar had uitgenodigd voor het ontbijt, had ze niet een overvolle tafel met allemaal lekkers verwacht. Haar gezicht was kosteloos. Ook had ik op zondag nog even geskypet met de hele familie Huser. Mijn ‘kleine’ nichtje Manon was ineens gegroeid en haar haar leek wel op dat van Rapunzel. Heel raar om te zien. Dat vond zij in ieder geval ook, ze wist niet zo goed wat ze moest doen met een pratende Judith op een klein telefoonscherm.

De week na Pasen stonden weer 3 feestjes gepland. Een zogenaamde Kravall (dit heb ik al eens eerder beschreven), een Fredagspub (dit is een pub die ze elke vrijdagmiddag maken in de school, dit keer was het buiten en het weer was heer-lijk) en een 70ies feestje in HG (de studentenbar in het stadsdeel waar ik woon). Heel leuk allemaal, maar ook wel vermoeiend. Zeker met het oog op die zondag (de 3e van april) want op die dag zou ik om 5.50 al bij het centrum moeten staan!

De reden hiervoor is heel leuk. Ik ging naar Lapland!! Om 5.50 verzamelen, waarna we om 8.30 op het vliegveld van Stockholm stonden. Het wachten kon toen beginnen, want ons vliegtuig zou pas om 12.50 vertrekken. Leuk. Ik vind vliegen niet zo heel erg leuk, dus ik vond het wel fijn dat ik in de bus twee leuke meisjes was tegengekomen. Tijdens het vliegen kon ik hier dus mee praten voor een beetje afleiding :-) Eenmaal aangekomen in Kiruna (het noordelijkste stadje van Zweden) waren we in winter beland. Dat was zo gek; we verlieten Linköping in de lente (er komen ein-de-lijk blaadjes aan de bomen) en kwamen aan in de winter (waar ongeveer nog 15 cm sneeuw en ijs lag). Toen we aankwamen bij ons prachtige huisje, zagen we het uitzicht. Sneeuw, bos en een bevroren meer. W A U W. De eerste avond hadden we een kampvuur waar we informatie kregen en ook te horen kregen dat de sauna al was opgewarmd. Dit lieten we ons geen twee keer zeggen!! Direct na de meeting sprintten we terug naar ons huisje om ons om te kleden. We gingen naar de sauna! Het is een speciale sauna, want hij drijft op het meer. Natuurlijk was het meer nu bevroren, dus kon je over het ijs lopen naar de sauna. In de sauna zelf zit een luik in de vloer. Als je dat luik open maakt, zie je water. Ijskoud water. Hier kan je de ‘artic challange’ doen. Eerst wordt je helemaal warm door de sauna waarna je jezelf in het water weer afkoelt. Dit heb ik 1x gedaan, maar volgens mij kan mijn hart het warmteverschil niet aan, want direct daarna viel ik bijna flauw. Dat heb ik dus niet meer gedaan :’). De dag erna gingen we iets doen waar ik al weken naar uitkeek; op een hondenslee!! Met twee Amerikaanse meisjes zat ik op 1 slee, met 10 honden ervoor. Su-per-gaaf. Het was echt heel cool, door het winterwonderland sjezen met een lekker zonnetje dat heerlijk scheen. Terwijl we door een grote open vlakte ‘reden’ zagen we links van ons een grote groep met rendieren. Dit was Lapland op-en-top. Geweldig!!

Op dinsdag gingen we naar Noorwegen. Weer een land van de wereld gezien :-). Hier hebben we ook weer van alles gedaan; gehiked, nog meer rendieren gezien en gebarbecued boven op een berg met het mooiste uitzicht ooit. Terwijl we onze marshmallows roosterden ging de zon onder achter de bergen. Op donderdag mocht ik op een sneeuwscooter rijden. ZO GAAF. Alweer door winterwonderland (want het is daar allemaal zo moooooi) rijden. Over grote bevroren rivieren die de locals gebruiken als snelweg. Ik heb gehoord dat het gebruikelijker is om eerst een sneeuwscooter te hebben voordat je een auto krijgt. Ze gebruiken hun sneeuwscooters iedere dag en doen er alles mee. Even naar de supermarkt? Dan kan je sneller over de bevroren rivier! Mijn topsnelheid van die dag: 100 km/u. #trots.

Op donderdag gingen we alweer naar huis. Heel jammer, maar ik dacht ook aan de dag erna. Want Esther zou op vrijdag komen!! Hier had ik echt enorm veel zin in, voor het eerst kwam er iemand uit Nederland bij me op bezoek!  Het was na 10 minuten samen zijn alsof er geen 2 maanden tussen had gezeten. Het was weer zó normaal, heel gek! Op de vrijdag zijn we naar de binnenstad gegaan, hebben we fika gehouden bij mijn favoriete plekje en heb ik Esther de Stystembolaget laten zien. Esther heeft haar ogen uitgekeken en er werden veel foto’s gemaakt. Zo zie je maar weer, ik ben niet de enige die het gek vindt. ’s Avonds hadden we ook een ‘flying dinner’, hier hadden Tineke, Fenny en ik ons al lang geleden voor opgegeven. Esther kon gelukkig zo aanschuiven :-). We gingen eerst naar aan gang waar het voorgerecht klaar stond. Toen dit op was gingen we met de hele groep naar de volgende gang waar we het hoofdgerecht konden eten. Daarna gingen we naar mijn gang waar we on-the-spot wentelteefjes hebben gemaakt. Ze vonden de naam wel grappig want letterlijk vertaald heten ze ‘flip over bitches’. Het was een hele gezellige avond!!

Op zaterdag zijn Esther en ik naar het sciencemuseum in Gamla Linköping geweest. Dit is een soort Nemo in het klein en kan je veel meer doen. Het was echt heel leuk, ik voelde me net een klein kind haha. Ook zijn we naar het grote meer naast Linköping geweest. Dit meer had ik al eens eerder bezocht, samen met Tineke, maar toen was het nog volledig bevroren; toen konden we er gewoon nog op lopen!! Dit keer was het heerlijk zonnig en was het hele meer ontdooit, er lag geen ijs meer. Heel apart hoe snel het kan dooien. Op zondag zijn we, lekker stereotypisch, naar de IKEA geweest. Het was druk!! Ook de Zweden hebben dus de traditie om op zondag naar de IKEA te gaan...
Helaas moest ik Esther op maandagochtend achterlaten in mijn kamer. Ik moest al vroeg weg, want ik ging voor het eerst naar stage!! Natuurlijk heb ik Esther wel goed uitgezwaaid, want zij zou op maandagavond weer naar huis vliegen.

Stage is leuk! Het is heel apart, want elke leerkracht geeft zijn eigen vak in een klas en gaat dan weer door naar de volgende klas. Hierdoor heb je als leerkracht minder werkdruk, het gaat altijd immers maar over één vak. Ook zijn de lessen kort (mijn langste les duurt 45 minuten) waarna je 10 minuten hebt om te wisselen van lokaal. Ook heb je echt een koffiepauze terwijl er vrijwilligers en een aantal andere leerkrachten op het schoolplein lopen. EEN ECHTE KOFFIEPAUZE!!! Daar kan je als leerkracht in Nederland alleen maar van dromen! Ook is de lunchpauze vaak langer dan een uur en zijn lang niet alle lessen aansluitend. Su-per chill. Nu ben ik dus ook deze blog aan het typen, terwijl ik op stage een ‘tussenuur’ van zo’n 3,5 uur heb. Dit is echt niet meer normaal. Kon ik maar Zweeds, want op de één of andere manier is er een tekort aan leraren in Zweden. Wie wil dit nou niet doen? En er staat zelfs een massagestoel in de lerarenkamer. EEN MASSAGESTOEL!!!

Het is momenteel, om het lekker verwarrend te maken, alweer zaterdag en er is deze week weer een heleboel gebeurd. Maar omdat deze blog al ellendig lang is zal ik jullie al die informatie besparen tot de volgende blog (die sneller volgt dan deze, I promise!!).

Lieve groetjes uit Zweden,
Judith

Ps: Voor meer foto's verwijs ik jullie door naar mijn facebookalbum Sweden. Hier staan er namelijk veel meer op! Ook als je geen facebook hebt kan je hier als het goed is op kijken! --> https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1276603149019752.1073741830.100000102388918&type=1&l=e4a9414455

  • 16 April 2016 - 18:25

    Papa:

    Hoi Judith

    mooi dat weer wat hebt geschreven heel veel mensen vragen er naar.
    ik ga hem zo lezen (nu ben ik mooi een keer de eerste reactie).

    groetjes vanuit dedemsvaart

  • 16 April 2016 - 18:40

    Mama Margreet:

    In een woord GEWELDIG om te lezen wat je allemaal doet en te merken hoe je ervan geniet.

    Je wordt helemaal in het verhaal gezogen.... mooi mooi!!

    Nog even geduld, en dan mogen wij weer even van jou "genieten "en van het prachtige Zweden natuurlijk!

    Tot over 2 weekjes Judith :)

    Liefs mama

  • 16 April 2016 - 18:41

    Meggie:

    Hey Judith,
    leuk weer hoor al die avonturen.
    Je beleeft heel wat.
    gisteren waren we op de verjaardag van je vader.
    jij was ook een beetje aanwezig door je kaartje en ballon,
    heel leuk.
    tot het volgende verslag.

    Gr. Meggie

  • 16 April 2016 - 21:38

    Danielle:

    Hoi Judith,

    Wat maak je veel mee, zoveel indrukken en ervaringen, onvergetelijk.
    Mooi om te lezen dat je naast alle tripjes en feestjes ook geniet van de stage, daar ben ik natuurlijk heel benieuwd naar.
    Klinkt inderdaad als een wereld van verschil, ben benieuwd naar je conclusies.

    De tijd vliegt, geniet nog even daar!
    Tot gauw in Zwolle!

    Groet, Danielle


  • 16 April 2016 - 21:59

    Marleen:

    Heeey juud!!

    Leuk om je verhalen te lezen!! Trots op jou!! ♡

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Linköping

Judith

Studeren in Zweden, lees je mee met mijn avontuur?

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 10448

Voorgaande reizen:

21 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Zweden

Landen bezocht: