HEJ! - Reisverslag uit Dedemsvaart, Nederland van Judith Schwieters - WaarBenJij.nu HEJ! - Reisverslag uit Dedemsvaart, Nederland van Judith Schwieters - WaarBenJij.nu

HEJ!

Blijf op de hoogte en volg Judith

04 Januari 2016 | Nederland, Dedemsvaart

4 januari 2016. Eindelijk mag ik van mezelf dromen. Ik mag me eindelijk gaan indenken hoe leuk het allemaal wel niet gaat worden. Een echte uitdaging!

En waarom ik nu pas mag dromen? Goeie vraag. Ik neem je mee naar oktober. Ik had een GO van school en mocht me dus gaan inschrijven bij de universiteit van mijn keuze; Linköping University in Zweden. Alles leek perfect, we zouden daar in het springsemester gaan studeren van Januari tot Juni èn we zouden een kamer krijgen op de campus van de universiteit. Dit bleek helaas anders toen ik op 6 november een mail kreeg met als eerste zin “We regret to inform you that we cannot provide you with accommodation due to a large number of applicants”. Even vrij vertaald staat er dus dat de universiteit geen kamer kan regelen en we dus zelf op ‘jacht’ moesten gaan. En dat gingen we. Talloze Facebook-pagina’s, Zweedse sites en mailtjes volgden. Allemaal zonder resultaat…

Van een medestudente van de KPZ had ik al veel verhalen gehoord over de Universiteit, zij was hier namelijk vorig jaar heen geweest. Zij hadden vorig jaar ook dit probleem ervaren, alle kamers waren vol en ze konden ook met geen mogelijkheid een kamer regelen. Ze hadden voor de eerste week een (duur) hotel geboekt en gehoopt op een wonder. En dit wonder gebeurde! Ze kregen op 4 januari een mail van de universiteit dat ze alsnog een kamer kregen op de campus. Gelukkig was het goed gekomen en ze beleefden een geweldig half jaar.

Weer terug naar nu. Met dit verhaal in ons achterhoofd gingen we op zoek naar een hotel, hostel, camping of een andere optie waar we de eerste tijd konden slapen. Ook deze zoektocht ging niet super. Het hostel was (redelijk) betaalbaar en dicht bij de universiteit. Toen ik erheen belde kreeg ik het nieuws dat het wel kon, maar dat het weekend wel al volgeboekt was. Dit betekende dus dat we voor 3 dagen iets anders zouden moeten zoeken. Dit vond ik zelf heel onhandig en veel gedoe met zich meebrengen. De camping van Linköping bood een optie. We konden daar een hutje huren. 14 m2, betaalbaar en gezellig met stapelbedjes. Enige nadeel; geen verwarming… Dit leek ons ook geen succes aangezien het nu in Zweden overdag zo’n -8 °C is. Toen gingen we op zoek naar een hotel. Deze hadden we snel gevonden, met behulp van de mede-KPZ’er. In dit hotel kunnen we met z’n vieren op 1 kamer slapen en is het ontbijt inclusief. Toen ik hierheen belde werd ik vrolijk begroet door een Zweeds “Hej”; super grappig. We konden deze kamer nog wel boeken; dit heb ik dan ook direct gedaan! Op dit moment maakte het me nog weinig uit hoeveel het zou kosten, ik wilde gewoon zekerheid dat we een bed zouden hebben. En die hebben we!! De eerste 11 nachten slapen we in het hotel, daarna moeten we nog maar kijken waar we gaan slapen. Als we eenmaal in Zweden zijn is het waarschijnlijk een stuk makkelijker om contacten te leggen en met de universiteit te kunnen overleggen over de kamers. Daar heb ik zeker vertrouwen in!

Voor nu ga ik me vooral focussen op het inpakken van mijn koffer en het afscheid nemen van iedereen. Mijn werk bij de Albert Heijn is opgezegd en ik een uitwonende beurs aangevraagd. Het wordt al zo echt nu!! Vooral met het afscheid nemen ga ik, denk ik, veel moeite krijgen. Maar dat gaat me ook lukken! Ik ga ten minste niet alleen, ik ga samen met 3 andere leuke meiden van de PABO die er net zoveel zin in hebben als ik.
Nu alleen nog duimen en hopen op het wonder dat we een dezer dagen een mailtje krijgen van de universiteit dat we alsnog een kamer op de campus krijgen. Duimen jullie met me mee? :-)

  • 04 Januari 2016 - 17:29

    Mama Margreet:

    Hej Juudje,

    Ook jou gaat dit allemaal lukken hoor!! Maar het blijft zeker spannend! We gaan je zeker volgen..... via de waarbenjij, en we komen je ook opzoeken in Zweden :). Leuk- leuk. Ben super trots op je !!!!

    Liefs mama margreet

  • 04 Januari 2016 - 18:15

    Ellen Van Eijk:

    Hoi Judith,
    Ik geniet nu al van je verslag!
    Het komt allemaal goed met jullie in Zweden. Ik wens je heel veel plezier en een heerlijke tijd in het prachtige Zweden.

    Groetjes Ellen

  • 06 Januari 2016 - 07:40

    Dolf Schwieters Papa:

    Hoi Judith,

    Ook ik wil je veel succes en plezier wensen. hopende op een leerzame tijd in Zweden.
    Het gaat je vast allemaal lukken al zal het niet altijd vanzelf gaan.

    xxxx papa

  • 21 Januari 2016 - 13:06

    Meggie:

    Hey Judith,

    heb eindelijk je dagboek opgezocht, gelijk een heel verhaal. Leuk!
    Jou een beetje kennende ga jij hier zeker een suc-7 story van maken.
    Wij wensen jou natuurlijk heel veel plezier en kijken nu al uit naar je eerste ervaringen.

    Handschoenen en muts gepakt? t zal er wel n stukje kouder zijn dan hier... de sneeuw daar zal wat beter blijven liggen en dat is dan weer leuk.
    Goede reis!
    gr. Meggie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Dedemsvaart

Judith

Studeren in Zweden, lees je mee met mijn avontuur?

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 10469

Voorgaande reizen:

21 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Zweden

Landen bezocht: