Jag älskar ni! - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Judith Schwieters - WaarBenJij.nu Jag älskar ni! - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Judith Schwieters - WaarBenJij.nu

Jag älskar ni!

Blijf op de hoogte en volg Judith

28 April 2016 | Zweden, Linköping

Hoi iedereen, hier ben ik weer!

Na de eerste stagedag op maandag (11 april) waar ik mijn ogen heb uitgekeken had ik ’s avonds ook nog Zweedse les. Hier leer ik echt de basic dingen; mezelf voorstellen, iets over mezelf vertellen en vertellen wat ik in mijn vrije tijd doe. Over het laatste hadden we afgelopen maandag een ‘oral assignment’. Ik was hier best zenuwachtig voor, want het was volgens mij echt wel belangrijk. Ik had op stage met behulp van mijn mentor een mooi verhaaltje voorbereidt over mijn week en wat ik op elke dag doe. Tijdens de les werden we opgedeeld in groepjes van 3 en ik kwam samen met 2 Aziaten in een groepje. Hiermee moest je dan een ‘gesprek’ houden onder leiding van de leerkracht. Ik had het allemaal veel te hoog ingeschat, want het bleek dat de 2 anderen in mijn groepje amper 2 woorden Zweeds spreken; Ja en Nej. Doordat ik toch wel iets meer woorden beheers leek het al snel alsof ik een expert in Zweeds ben, waardoor de andere twee in mijn groepje me later complimenteerden met mijn ‘goede Zweeds’. Nou uh bedankt dan maar? Ik kan me nog lang niet redden in gesprekken maar ik kan gelukkig al wel de caissière begrijpen en als mijn mentor lesgeeft kan ik het meestal wel in grote lijnen volgen. Verwacht dus niet dat ik vloeiend Zweeds kan spreken als ik terugkom, haha!

De dinsdag daarna had ik weer stage. Vandaag hadden we weinig te doen, we hadden namelijk wel 3 lessen!! De eerste les begon om 8.00, in grade 4A. Deze les had Kristina (mijn mentor) gisteren ook al 2 keer gegeven, en ik had hem dus al 2 keer gezien. Ik stelde dus voor om de les te geven. Kristina was helemaal verrast, ze had dit volgens mij nog nooit meegemaakt. De les ging goed, maar veel kinderen doen tijdens de les vaak iets anders; spelen met een zakje van je appel (die hij net, ook tijdens de les, had opgegeten), een boek lezen, met de buurman praten, zomaar random opstaan om wat water te gaan drinken. Dit had ik al eerder gezien tijdens de lessen van Kristina, maar volgens mij maakt het haar weinig uit. Kristina is samen met een andere leerkracht ook nog mentor van grade 4A, zodat de klas wel iemand ‘vast’ hebben om naar toe te gaan met problemen enz. Ik vind dit wel een goed idee, aangezien de klas per dag ongeveer 5 verschillende leerkrachten voor hun neus krijgt. Tijdens dit ‘mentoruur’ gebeurde precies hetzelfde; een groot deel van de kinderen deed niet mee. Ook de duo-partner deed hier weinig tegen. Volgens mij is dit in lijn met de algemene gedachte in het onderwijs in Zweden; zolang de kinderen maar gelukkig zijn en zich goed voelen leren ze het best. Hier ben ik het natuurlijk ook wel mee eens, maar tot een bepaald punt. Als ze hun klasgenoten (en de leerkracht!!) storen tijdens het leerproces, dan helpt het totaal niet. Terwijl ik de les aan het geven was had ik vaak de neiging om de kinderen tot orde te roepen, maar deed dat niet. Ik moet me toch aanpassen naar de onderwijsmethode van Zweden. Aan het einde van de les moesten de kinderen hun blaadjes inleveren en ik zag dat ongeveer een-derde niet mee had gedaan. Dit zou in Nederland bijna onacceptabel zijn. Ik ben benieuwd of ik aan deze methode kan wennen en of ik er ook het goede in kan gaan zien. Hier heb ik nog 17 dagen voor.
Om 8.45 eindigde de eerste les en de volgende les was pas om 11.20. Een lang tussenuur dus, waarin Kristina veel voorbereidingswerk doet. Dit hoeft ze dan niet thuis te doen. Alle kinderen in Zweden krijgen een gratis schoollunch, betaald door de overheid. Als leerkracht kan je mee-eten met de kinderen voor 20 SEK (ongeveer 2 euro) per dag. Dit doe ik dus ook, want voor 2 euro kan ik echt niet zo lekker koken! De kinderen klagen voornamelijk over het eten dat ze op school krijgen, terwijl ik echt blij ben met het eten. Je kan namelijk kiezen uit 2 lunches én een vegetarische variant. Ook is er een saladebar en kan je onbeperkt knäckebröd pakken. Zo luxe heb ik het nog nooit gezien!! De dag eindigde om 13.10 waarna ik direct naar huis kon. Ik hoefde niet nog even snel het lokaal aan te vegen of het bord schoon te maken. Dit doen de schoonmakers en de leerkracht die er ’s ochtends de eerste les geeft.

’s Middags om 16.00 kwam er een groep van de KPZ op de universiteit aan! Dit is de groep voor de werkweek, waar ik vorig jaar mee naar Brugge ben geweest. Drie dagen vol buiten zijn en buiten leren staat voor de deur! Na een verwelkoming van ons, de drie KPZ-studenten die studeren op de universiteit, liepen we samen naar Gamla Linköping (het openluchtmuseum van de stad). Hier hebben de studenten zelf rondgelopen en foto’s gemaakt. Daarna gingen we weer terug naar de huisjes waar de studenten moesten koken. We konden lekker mee-eten. Daarna stond er een geweldige presentatie van ons over studeren in Zweden op de planning. Volgens mij vonden de studenten het wel interessant, haha! Daarna lekker naar onze eigen kamer waar ik mijn koffer nog moest inpakken. De volgende dag gingen we namelijk op avontuur; buiten slapen!!

Samen met mijn vriend de koffer kwamen we aan op de universiteit waar we eerst een aantal presentaties kregen. Daarna gingen we op weg, op naar de natuur! Hier kregen we uitgelegd hoe we een ‘shelter’(soort tent) moesten maken van grote takken, een zeil en touw. Nu mochten we zelf aan de slag; we moesten onze eigen slaapplek gaan creëren. Ik sliep samen met Fenny & Tineke in een tent. Die was snel gemaakt en zat volgens mij ook nog best goed in elkaar. ’s Avonds gingen we ons eten maken boven het kampvuur en werden er chocolade-bananen gemaakt. Zo lekker! Toen moest het maar gaan gebeuren, het slaapgedeelte. Hier keek ik toch wel een beetje tegenop, want ik heb het ‘s nachts snel koud en als ik eenmaal koud ben kan ik zeer moeilijk in slaap komen. Nadat ik me had opgewarmd bij het vuur heb ik in recordtempo al mijn laagjes aangetrokken; ik wilde de warmte een beetje ‘bewaren’, haha! Toen ik lag was het nog niet zo heel koud. Maar naarmate de nacht vorderde stak er een wind op die, op de een of andere manier, zo; hup mijn slaapzak in kwam. Ik ontdekte dat ik mijn slaapzak helemaal dicht kon trekken met zo’n touwtje, dus dat heb ik toen maar gedaan. Als een rups in een cocon heb ik de verder nacht heerlijk geslapen :-)
Toen ik de volgende morgen als een vlinder mijn cocon uit kwam (badum-tsss), was het nog best wel koud maar het zonnetje scheen heerlijk. Na een ontbijt konden de workshops beginnen. Bij één workshop lieten we de studenten allerlei activiteiten zien/doen die we hebben geleerd tijdens de course van Outdoor Education. Bij een andere workshop liet een docent van de course een aantal activiteiten zien (zo moesten we de kaart van Nederland maken met een lang touw, dit was lastiger dan gedacht!!). Bij de laatste workshop gingen we ons eigen touw maken! Dit was zo leuk, we mochten onze eigen kleuren uitzoeken en het zelf ‘draaien’. Dit touw ga ik sowieso mee naar Nederland meenemen! :-)
In de middag gingen we kanoën en schoonmaken. Het weer was gelukkig nog lekker dus het zonnetje scheen heerlijk terwijl we over één van de vele meren van Zweden kanoden.
Op vrijdag gingen we naar een school in de buurt, waar ze een enorm schoolplein zonder hek (!!) hebben. Mooi om te zien hoe de kinderen (en leerkrachten!) zich zo vrij voelen dat ze hier geen problemen mee hebben. Hier moesten de studenten hun geleerde kennis uitvoeren in de praktijk tijdens zelfbedachte workshops. Helaas moesten we toen alweer afscheid nemen van de Nederlandse groep. Pas als er mensen van je eigen land zijn merk je pas hoeveel je al bent veranderd, heel grappig om te zien!

Op de vrijdag was papa ook jarig. Ik kon hier natuurlijk niet bij zijn, maar ik heb er wel voor gezorgd dat ze me niet zouden vergeten! Ik heb namelijk, via Greetz, een grote heliumballon gestuurd. Deze werd gelukkig op de goede dag bezorgd en ik heb gehoord dat iedereen die op de verjaardag kwam eerst de ballon moest zien, haha!

Vorige week was er niet zo heel veel speciaals te doen. Ik ben drie dagen naar stage geweest wat ik steeds leuker begin te vinden. Afgelopen vrijdag moest ik de fika meenemen. Ik heb arretjescake gemaakt, dit vonden ze heel lekker!! Het weekend stond in het teken van een feestje; DÖMD. Dit is hier heel bekend, het is namelijk ook een groot darttoernooi (de grootste van Noord-Europa). We hadden bedacht om een feestje te geven in onze corridor voordat we naar DÖMD zouden gaan, een preparty dus! Heel leuk, maar op een gegeven moment stond de hele gang (en keuken en woonkamer en een aantal kamers (niet die van mij gelukkig)) vol met mensen die we allemaal niet kenden. Ze hadden van mensen gehoord dat hier een feestje was, dus waren ze allemaal maar gekomen. Heel grappig, in Nederland zou dat echt niet kunnen. In Zweden is het zo, als je maar je eigen alcohol meeneemt dan is alles prima. Al met al was het een heel leuk feestje!

Afgelopen maandag en dinsdag heb ik lekker rustig aangedaan. Beetje dingen voor school doen en een beetje chillen. Helemaal prima zo! Afgelopen woensdag (gisteren) was het natuurlijk Koningsdag!! Dit is wel heel gek om te missen. Terwijl ik allemaal foto’s van feestende mensen op Facebook zag langskomen was ik op stage aan het lesgeven. We (mijn mentor en ik) moesten invallen in een 6th grade, een groep 8/klas 1. Kristina (mijn mentor) vroeg of ik niet een presentatie over Nederland wilde geven. Oh, jahoor! Dat doen we even! Vol trots heb ik uitgelegd wat voor dag het was en wat ik normaal aan het doen zou zijn. De kinderen stelden allemaal goede vragen; veranderd de datum dan elke keer als er van koning/koningin gewisseld word? Waarom heeft iedereen oranje aan? En de leukste; waarom zou het hele land feesten als het zíjn verjaardag is? Ja, op die laatste vraag had ik geen antwoord. Gewoon; daarom? Als er maar een reden is om een feestje te bouwen, maar dat kon ik natuurlijk niet zeggen, haha!

Vandaag is het alweer donderdag. Ik heb vandaag stage gehad waar ik 3 keer naar dezelfde les heb gekeken. Dit komt omdat we vandaag grade 4A, 4B én 4C achter elkaar hebben. Leuk joh! Op een gegeven moment kon ik het Zweedse praatje al helemaal volgen. Zo is stage ook nog goed voor mijn Zweeds, een win-win situatie!

Nu ga ik uitkijken naar morgen. Want Marleen & Maik komen morgen!! Hier heb ik héél veel zin in! Ze blijven het weekend en gaan maandag dan verder trekken naar Noorwegen; jaloers!! Als ik geen stage had gehad dan was ik meegegaan!!

Lieve mensen, ik wil jullie nu alvast bedankt voor al jullie lieve reacties, aandacht en tijd tijdens mijn hele Zweden-periode. Ik zit hier nu al ruim 3 maanden en ik begin tegen het einde van mijn periode te lopen. Al jullie lieve dingen hebben me er op de moeilijke momenten wel echt doorheen gesleept!! Jag älskar ni!! (zoek maar op wat dit betekent, haha!)

Alleen maar liefde uit Zweden,
Judith

  • 28 April 2016 - 16:43

    Mama Margreet:

    Hey Judith,

    Wat een mooi verslag weer!! Gelezen met een lach op mijn snoet.

    Als het onderwijs toch niks voor je blijkt te zijn, is er een roeping als schrijfster voor je weggelegd!! Haha...

    Tot snel!!

    Kus mama

  • 28 April 2016 - 16:45

    Marleen:

    Yeaay, vannacht vertrekken we!! Zin aan!! Tot morgen avond!!

  • 28 April 2016 - 19:15

    Meggie:

    Ja, zeker leuk om weer te lezen hoor.
    Mooi dat je t naar je zin hebt.
    Geniet nog even van t Zweeds en alles wat er bij hoort.
    Hier mis je niet veel, vooral niet tijdens Koningsdag, t was bere koud en vreselijk weer.
    Voor dat je t weet zit je weer in Dedemsvaart.

    Gr. van Alfred en mij


  • 28 April 2016 - 19:18

    Meggie:

    vi älskar dig :-)

  • 30 April 2016 - 12:27

    Leonard:

    En alweer zo'n leuk verhaal! Goed om te lezen. Maarre die corridorfeestjes kennen we op NL campussen ook wel hoor. Voldoende van meegemaakt;-) Veel plezier nog! Dikke knuf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Linköping

Judith

Studeren in Zweden, lees je mee met mijn avontuur?

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 10438

Voorgaande reizen:

21 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Zweden

Landen bezocht: