Allemaal net een beetje anders - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Judith Schwieters - WaarBenJij.nu Allemaal net een beetje anders - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Judith Schwieters - WaarBenJij.nu

Allemaal net een beetje anders

Blijf op de hoogte en volg Judith

28 Februari 2016 | Zweden, Linköping

Hoi lieve allemaal!

Ik zit alweer meer dan een maand in het mooie Zweden. Een docent op school raadde ons aan om tijdens de eerste paar weken alle aparte dingen op te schrijven. Dingen die je opvallen, die je gek vindt. Dit zijn de grote culturele verschillen. Deze vallen de eerste paar weken op, maar naarmate je je langer in een cultuur bevindt, hoe normaler je deze ‘rare’ dingen vindt.

Deze blog gaat over de gekke dingen die mij opvielen:

- Queuing
Zweedse mensen <3 in de rij staan. Bij elk evenement, winkel of kraampje staat er een rij. Mensen zijn geduldig en nemen ruim de tijd. Voorkruipen is echt ten strengste verboden. Dit wordt totaal niet geaccepteerd. Om de rijen een beetje te ‘reguleren’ hebben ze bij een aantal winkels een nummertjessysteem, deze hebben we in Nederland ook wel, maar zeker niet zo extreem als hier. Een leuk voorbeeld; ik ging naar Studentbostader, de organisatie die de kamers regelt. Ik was de enige klant in het kantoor maar niemand sprak me aan. Totdat iemand wees naar het kaartjesapparaat. Moest ik dus serieus eerst een nummertje trekken voordat iemand me wilde/kon helpen. Oké dan trek ik wel een nummertje… :’) Goh, wie zou de volgende klant toch zijn?

- Saladebar
Deze dingen vind je OVERAL. In de supermarkt, op de campus, restaurants. Niet normaal. Het is gewoon een soort van kar met allemaal ingrediënten die je in je salade kan doen. De eerste keer dat ik het zag dacht ik dat het een speciaal iets was dat de supermarkt gebruikte om ‘speciaal’ te zijn. Totdat ik ze overal zag opduiken. Dit eten heel veel mensen als lunch, als ze geen bakje met eten meenemen (die ze dan opwarmen in een van de ontelbare magnetrons in 1 van de 8 studentenkeukens op campus). De salades zijn relatief duur dus ik heb zelf nog nooit een salade samengesteld, maar dit staat sowieso op mijn lijstje!

- Systembolaget
Dit is dan weer de compleet andere kant van het spectrum. In tegenstelling tot de salades die je overal kan kopen, kan je (sterkere) drank maar bij 1 winkel kopen; Systembolaget. Dit is een bedrijf die de monopoliepositie bezit op het gebied van alcohol boven de 3,5 %. In een normale supermarkt kan je alleen bier kopen, uiteraard met minder dan 3,5 % alcohol. Wil je een wijntje of iets anders? Dan moet je naar Systembolaget. Dit is letterlijk een winkel met alleen maar drank en niks anders dan drank. Heel apart. Nog een ander raar gegeven; je moet hier 20 zijn wil je iets kunnen kopen in Systembolaget. Zelfs als je naar hun website gaat (www.systembolaget.se) moet je aanklikken dat je ouder dan 20 bent (En opstandig als ik ben, klik ik natuurlijk aan dat ik 20 ben, HA-HA).

- IJshockey
Dit is de sport #1. Ik ben nu twee keer naar een wedstrijd geweest en ik snap het wel. Het is echt een leuke sport, snel en agressief, maar ook heel tactisch en je moet overal ogen hebben om het te volgen. Ook heb je, net als bij het voetbal in Nederland, de diehard fans. Deze gaan mee naar elke wedstrijd. Bij de wedstrijd gisteren (Linköping vs Brynäs) waren de fans van de tegenstanders heel fel. Ze zongen letterlijk de hele tijd wat weer resulteerde in liedjes van ‘onze’ fans. Super grappig! Wat ook leuk is om te vermelden, als Linköping een wedstrijd moet spelen laat zelfs de busmaatschappij hun steun zien. Op een matchday hebben alle stadsbussen vlaggetjes bovenop de bussen. Op deze vlaggetjes staat het logo van de IJshockeyclub. Zo laten zien dat ze de club succes wensen. Als het nationale team een wedstrijd speelt heeft elke bus de Zweedse vlag wapperen, nog leuker!

- Luxaflex tussen de ramen
Dit lijkt misschien raar, maar het viel me op. In de meeste gebouwen zitten de luxaflexen tussen de dubbele ramen. Zo kunnen ze, bijna, niet kapot gaan en is er een extra isolatieruimte ingebouwd.

- Washok
Onder het gebouw naast de mijne zit een washok. Hier kan je gratis je was doen in één van de 7 wasmachines. Ook hoef je geen wasmiddel mee te nemen, want dat wordt automatisch toegevoegd door de machines. Ook heb ik sinds kort een knopje ontdekt waarmee je wasverzachter kan toevoegen aan het programma! Maar waar ik het eigenlijk over wil hebben is de manier waarop je je was kan drogen. Je kan je was in een van de 3 megagrote wasdrogers doen of je kan je was ophangen in een speciaal hokje! Ze hebben tegen de muur speciale hokjes gemaakt met buizen waar je je was overheen kan hangen. De hokjes zijn van elkaar gescheiden door roosters. Dit omdat er ook luchtblazende machines staan! Deze kan je aandoen en dan beginnen ze met het blazen van warme lucht waardoor je was supersnel droogt! Ik had dit nog nooit eerder gezien en vond het het vermelden wel waard :-)

- Statiegeld
Hier hebben ze zelf statiegeld op kleine flesjes en blikjes!! Wel 1 SEK per stuk (ongeveer 10 cent), maar alle kleine beetjes maken samen een miljoen, toch?

- FIKA
Dit is echt het beste aspect van Zweden. Fika is koffiedrinken met verschillende koekjes, taarten of ander gebak waarbij je gezellig kletst. Je kan fika op alle tijden van de dag hebben. Ik heb gisteravond zelfs een midnight-fika gehouden met mijn corridormates. Gezellig en lekker!
Nou lieve mensen, dit waren tot nu toe alle interessante dingen die me opvielen in de eerste weken in Zweden. Natuurlijk kan ik veel meer vertellen, maar dan zou deze blog nóg langer worden…

Groetjes uit Zweden,
Hej då, Judith

  • 28 Februari 2016 - 16:44

    Meggie:

    wat leuk om te lezen Judith, een goede tip van die docent. Zo leert hij je om goed naar je omgeving te kijken zonder dat alles maar aan je voorbij flitst.
    gr. Meggie

  • 28 Februari 2016 - 18:51

    Mama Margreet:

    Judith, wat heb ik weer genoten van je weetjes!! Af en toe met een grote glimlach op mijn gezicht als ik je heeeel herkenbare uitspraken lees!!
    Ga zo door Judith!!! Begin je nu toch echt wel een beetje te missen hoor...... maar ik weet dat je het goed naar je zin hebt en dat maakt een heleboel goed!!
    Dikke kus mama margreet

  • 28 Februari 2016 - 19:01

    Papa:

    Ha Judith.

    Super gaaf zo je dit allemaal doet, ben dus ook supertrots op je .

    liefs van je vader

  • 29 Februari 2016 - 21:00

    Opa En Oeza:

    lieve Judith,
    Wat hebben we genoten van de vele foto's en de speciale gewoontes daar bij jullie in zweden.
    Op bijna alle foto's staat een lachende Judith. Zo kennen we je en het zegt dat je volop geniet.
    Houden zo!
    liefs van opa en oeza

  • 07 Maart 2016 - 20:46

    Marleen:

    Hey Zus(Je),

    Leuk om te lezen hoe het met je gaat! Ik ben benieuwd naar je verhalen via Skype, we spreken snel af, nu het weer kan!!:)

    xxx

  • 08 Maart 2016 - 20:47

    Janneke:

    Hoi judith wat weer een prachtig verslag heerlijk om te lezen en zo fijn dat het zo leuk vind! Geniet van dit leerzaam avontuur! Pakken ze lekker niet van je af ! Heel veel groetjes Janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Linköping

Judith

Studeren in Zweden, lees je mee met mijn avontuur?

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 10441

Voorgaande reizen:

21 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Zweden

Landen bezocht: